Het ontbijt

Je ontbijt bepaalt je eetgedrag voor je hele dag. 
's Morgens als je wakker wordt is je bloedsuikerspiegel op z'n laagst, tijdens de nacht heb je niet gegeten of gedronken maar je bent wel vocht verloren. Drink daarom vlak na het opstaan een groot glas water. De keuze van je ontbijt is ook heel belangrijk. 
 
Wil je afvallen of je eetgedrag en/of patroon verbeteren? Let dan op wanneer en wat je eet. Luister naar je lichaam en peil je behoeften, per dag kan dit verschillen. Je humeur of energieniveau verschilt per dag. Luister naar dat gevoel en pas je maaltijden en porties hierop aan. Zo overeet je je niet en breng je de signalen van je maag naar je hersenen niet in de war. Je begint elke ochtend een schone lei. 
 
Heb je 's morgens echt geen honger?
Dit kan te maken hebben met een hormoon, wat 's morgens in je bloedbaan is te vinden, dit  hormoon werkt honger stillend en vermindert de werking van de lever.
 
Dit betekent niet dat je lichaam geen voedsel nodig heeft. De voorraad glucose die 's nachts verbruikt is, moeten aangevuld worden om de bloedsuikerspiegel op orde te brengen. De keuze van je ontbijt is heel belangrijk. Wat je als ontbijt eet kan het verschil maken in de eerste paar uren na je eten. Hoelang je je verzadigd voelt en hoe lekker je in je vel zit. Waarom je beter niet kan beginnen met een bak fruit als ontbijt? Dit bevat  een grote hoeveelheid fruitsuikers, die in een snel tempo je bloedbaan binnenkomen en je bloedsuikerspiegel onstabiel maken. Wil je afvallen of gewoon lekker in je vel zitten, begin dan liever met eieren als ontbijt in plaats van fruit. Breek de dag, tik een eitje. Een ei bevat nauwelijks verzadigd vet en heeft een lage glychemische waarde. Eiwitten zijn voedingsstoffen met de hoogste verzadigingswaarde en hebben het grootste verbrandingseffect. Dit zorgt voor blijvend gewichtsverlies, de bloedsuikerspiegel wordt stabiel gehouden. Onthoud dat sommige koolhydraten je bloedsuikerspiegel het meest beïnvloeden.  
 
Een croissant bijvoorbeeld is een hoop lucht in combinatie met snelle koolhydraten. Daarom is het niet erg geschikt als ontbijt. Gebruik voor je ontbijt voedingsmiddelen met een lage glychemische index. Niet alle koolhydraten hebben een slechte invloed op je suikerspiegel. Om te zorgen dat je je niet hongerig gaat voelen, zou je bij elke maaltijd eiwitten kunnen nemen. 
 
Drink 30ml water per 1 kg lichaamsgewicht en minimaal 2 liter per dag. 
En ga wat betreft voeding uit van de verhouding 80-20, dus 80% bewuste, natuurlijke voeding. 
 
Granen bevatten veel eiwitten. Wanneer je voor je hoofdmaaltijd een kom soep neemt op boullionbasis, zorgt dat ervoor dat je nog meer groente binnen krijgt en tijdens de rest van de maaltijd minder eet. Wist je dat het zuur uit een citroen je lijft helpt om voedingsstoffen beter op te nemen? Verse kruiden geven je gerechten een lekkerdere smaak en bevatten ook nog eens extra voedingswaardes.

Contact

De wieken 41, 1 hoog
1906DA Limmen
06 271 22 571
info@base-ik.nl

Blijf op de hoogte
Stel een vraag

Blog

2016-06-14

De eerste simpele stap om gezonder te eten, is het kiezen voor voedingsmiddelen die voeden. Haal uit je keukenkastjes en voorraadkast de volgende merken; Knorr, Honig, Ah gerechten in pak,…


Lees verder

Twitter